Cand.mag. & oversætter
Telefon 52110613
Via Christensen er cand.mag med diplom i ledelse. Hun arbejder med tekstproduktion, redigering og rådgivning om gode publikationer, tekster og sprog; ledelse, strategi og udvikling af kommunikationsindsatser og mediehåndtering.
Hvis du som forsker gerne være mere aktiv i den offentlige samtale, enten i professionelle fora, på sociale medier eller bredt i medierne, er det en god ide med en stærk 'platform' at kommunikere fra. Et fagligt og værdimæssigt ståsted, som afspejler din faglighed og dine værdier, og hvor du fra første færd har gjort dig overvejelser over, hvilke emner du gerne vil tale med om – og hvilke du ikke vil røre ved.
At have en stærk platform kan ikke helt forhindre medier – eller andre aktører – i at kritisere eller polemisere, når du udtaler sig offentligt. Men det kan være med til at give dig en følelse af at stå fastere, og udadtil tegner det et tydeligt, professionelt og troværdigt billede af dig som forsker og kommunikatør.
Så vælter du ikke så nemt, når det blæser op.
Når jeg rådgiver og underviser om medierelationer og om det at skabe sig en platform, kommer vi typisk ind på:
Dine issues. Hvilke centrale problemstillinger er på spil i din forskning? Hvad er interessant for offentligheden, og hvilke vinkler kan det være spændende – eller farligt – at udtale sig om?
Dine interessenter. Hvem interesserer sig for din forskningen og dit fagområde? Hvem kan have glæde af at vide mere, hvem vil du gerne have en tættere dialog med, hvem vil du gerne ’indynde’ dig hos, og hvem er dine væsentligste modspillere?
Dine værdier. Hvad driver dig som forsker? Hvad er din rettesnor, og hvilke værdimæssige dilemmaer kan du støde på i mødet med offentligheden?
Din rolle. I en offentlig dialog kan forskeren have forskellige roller. Somme tider har journalisten allerede på forhånd bestemt, hvilken rolle de forskellige kilder til en historie skal have. Men som forsker kan du være på forkant og selv bestemme, hvilken rolle du vil tage på dig: Er du fx eksperten, der kun taler sagligt om sit eget fagområde, eller debattøren, der (fra et sagligt ståsted) gerne blander sig i mange samtaler?
Dine kanaler. Der er så mange kanaler, du kan kommunikere ad. Hvilke passer bedst til dit emne og dit brand? Skal du tage fat i Deadline på DR, skrive kronikker eller bruge sociale medieplatforme – eller måske en kombination?
Dit stærke brand. At skabe en stærk platform handler grundlæggende om at opbygge troværdighed på langt sigt. Et stærkt, sammenhængende og troværdigt fagligt brand er nemlig den bedste platform at stå på, når du som forsker går ud og fortæller om dine ideer, projekter og resultater – og det bedste sted at stå sikkert på, hvis det en dag blæser op.
Vi tilbyder kurser i forskningsformidling, personlig gennemslagskraft, medietræning og strategisk kommunikation.
Vi omsætter forskning til storytelling, så du som forsker vinder både hjerner og hjerter og kommer ud over rampen.
Vi udvikler strategier, så dit budskab kommer ud til dine relevante interessenter og du opnår gennemslagskraft.
Kontakt